5b Föräldramötet

Föräldramöte 5 september 2017

Presentation av alla närvarande, 15 barn av 24 var representerade.

Tittade snabbt på schemat, ämnen och lärare.

Jag, Gebe, jobbar på SU, Stockholms universitet under torsdagarna, denna termin och är därför inte alls schemalagd på lektioner dessa dagar.

Läxhjälp är torsdagar 14-15           Har redan börjat!!!

Läxdagar

Eng onsdag-onsdag Ofta text, översättning och glosor, klä in den nya Textbook i papper/plast. Namnetiketter kan vi fixa i skolan.

Sv- läsning onsdag- måndag

MA- Ofta lösblad fredag – onsdag

Kalendarium

12-dagar ht-17: 12/9, 26/9, 28/9, 4/10, 11/10, 23/11, 11/12

26/9 och 28/9 är det Elevledda samtal

V44 höstlov

Studiedag 1/12

iPad- måste laddas så att man är förberedd vid skolarbetet.

Raster spenderas ute i årskurs 5

Det är inte tillåtet att gå hem under skoldagen.

Rektor, Anna, kommer inte att bevilja några ledigheter. Hon anser att man ska vara i skolan när det är skoldag och ledig på lediga dagar.

Frånvaron rapporteras i Skola24

Hur ska jag göra för att ”plugga bättre”? Föräldrarna satt i grupper och gjorde en övning som barnen gjort på samma sätt. Detta visades för respektive grupper, vilket uppskattades.

Skojiga gruppen (i klasslistans ordning) Aktuell denna termin:                            Charlie(nr 9) Hampus (nr10), Nike(nr11), Elias (nr4) ht åk 5. Hampus mamma, Jessica, kommer att signalera till er andra att det är dags. Barnen kommer att kunna ge er uppslag om vad det kan vara för skoj, som sammansvetsar klassen.

Vi håller på att arbeta fram en Klassens plan för lyckad skolgång. Sådant som skapar trivsel, trygghet, arbetsro och färdigheter. Läs längre ner om ni vill.

Vi vill även denna Lucia komma ut till era arbetsplatser och lussa, mot en slant till klasskassan. Vi vet inte i dagsläget hur klassen vill tänka kring att samla och direkt konsumera, dvs åka på läger efter läger, eller om de nu vill satsa på att komma längre bort/flera dagar i slutet av åk 6. Det får vi parata vidare om. Hör av er om vi får komma och lussa. Sist blev det en lite turné, fördelat på två dagar.

Hälsningar Gebe och Francisca

 

Processen att arbeta fram en Klassens plan Så här har vi tänkt:

Öppna frågor och samtal i bubblor, sammanställt här:

1 a)Hur vill vi ha det på RASTERNA

– finns roliga saker att göra

– man har kul- alla har någon att vara med -alla får vara med -man känner sig trygg och inte rädd eller ledsen

1 b)Hur ska vi få det så?

– kamrater som ser ensamma ut, plockar man in i leken -Vuxna är uppmärksamma och agerar om något inte är ok

– Man ska försöka hänga med så att man inte blir ensam kvar – man kanske kan våga fråga om man får vara med

 

2a) Hur vill vi ha det på LEKTIONERNA?

-arbeta ostört

-man får säga sina åsikter och tankar i klass och i mindre grupp -arbetsro på alla platser (grupprum, bildsal etc) 2b)Hur ska vi få det så?

– respekt för allas åsikter, tankar, frågor och oro -alla tar ansvar för arbetsro, under alla lektioner -vi stör inte, ännu mindre förstör för varandra Vi hjälper och lär varandra

 

3a) Hur ska LÄRAREN vara, för att det ska kännas bra?

-Varierande lektioner

-Snäll och skojig

-Tydlig och lite sträng

-Lite rörelse ibland

3b) Hur ska vi få det så?

-Berätta vad som inte fungerar, för lärare som du har förtroende för -Tipsa lärare och berätta när det är bra.

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *